Через статтю про Pandora Papers в Казахстані заблокували онлайн-видання

17:08 21 жовтня Київ, Україна

У Казахстані влада заблокувала на 10 днів незалежний новинний сайт HOLA News після повідомлення про витік документів Pandora Papers і розблокувала його тільки після видалення публікації.

Про це повідомляє Комітет із захисту журналістів (CPJ).

Користувачі інтернету в Казахстані і за кордоном почали повідомляти про труднощі з доступом до HOLA News незабаром після публікації цієї статті.

Після відновлення доступу до ресурсу виявилося, що на місці публікації від 4 жовтня, в якій говорилося про те, що коханка експрезидента країни Нурсултана Назарбаєва Асель Курманбаєва була вірогідним бенефіціаром таємного офшору, залишився порожній запис з заголовком "Тут був заголовок".
 
Засновники HOLA News Алішер Кайдаров і Адилет Турсінбек, а також головна редакторка Заріна Ахматова пішли у відставку після видалення новини. У своїй заяві вони пояснили, що йдуть, оскільки їм довелося пожертвувати своїми принципами, видаливши новину.
"Ми розуміли, що нічого не можемо зробити, але залишитися було б зрадою самих себе і журналістських принципів", - прокоментувала ситуацію Ахметова.
Учредители издания Алишер Кайдаров и Адилет Турсинбек и бывшая главный редактор Зарина
Зате кілька інших місцевих вебсайтів, які висвітлюють цю тему, не постраждали.

У той самий час головний редактор незалежного новинного сайту Aq Zhayiq Азамат Майтанов, який також оприлюднив інформацію про Pandora Papers і причетність до скандалу представників місцевих еліт, розповів, що йому дзвонив чоловік, який назвався "доброзичливцем з капіталом". Він запропонував видалити новину, "щоб уникнути проблем пізніше". Редактор цього не виконав.

HOLA News не отримав офіційних повідомлень або пояснень з боку влади або постачальників послуг щодо блокування.

За словами міністра інформації Казахстану Аїди Балаєвої, її відомство не причетне до блокування. Вона зазначила, що міністерство буде розслідувати, чому сайт не працював.

HOLA News був серед кількох місцевих новинних сайтів, які повідомили про розслідування Pandora Papers. Зокрема, про те, що Курманбаєва нібито отримала 30 млн доларів в 2010 році за частку в компанії, зареєстрованої на Британських Віргінських островах. Також в повідомленні говорилося про двох казахських олігархів, яких вважають близькими довіреними особами Назарбаєва.

У той самий час більшість казахстанських ЗМІ пишуть про Pandora Papers без згадок про місцеву еліту.

На думку Ахметової, влада націлилася на HOLA News за "спільну" відмову "співпрацювати".

Сайт, який буде продовжувати працювати під новим керівництвом, заснований в 2018 році. Медіа вдалося зберегти незалежність як від рекламодавців, так і від уряду.

У минулому році HOLA News постраждав від кібератаки, зокрема, DDoS-атаки після публікації спірного інтерв'ю з онуком Назарбаєва.